استمناء

استمناء

 

 

زیان های استمناء:

در هر حال جوانان باید با سر و پنجه عقل و تفکر خودشان، این پرده های جهل و جنایت را که بر وی حساسترین حقایق مربوط به آنان انداخته شده پاره کنند و به جای فرار از درک حقیقت و پناه بردن به مطالبی که اثری جز تخدیر و گمراه ساختن افکار آن ها ندارد، بیندیشند و حقایق حسی و روشنی را که « حساب دو دو تا چهارتا » دارد را بررسی نمایند و سرانجام این انحرافات مرگبار را با چشم خود ببیند.

ما نخست در اینجا گواهی بعضی از پزشکان و محققانی که سال ها از عمر خود را صرف مطالعه در پیرامون این گونه مسائل کرده اند نقل نموده، و سپس به تجزیه و تحلیل علل روانی و اجتماعی انحرافات جنسی پرداخته و پس از آن راه مبارزه با اعتیاد های ننگین را شرح می دهیم.

یکی از اطبای معروف در کتاب خود که درباره زیان های عادت ننگین« استمناء» نوشته، مشاهدات جمعی از پزشکان را به این شرح نقل می کند:

« هوفمان » می گوید:

« جوانی را دیدم که از پانزده سالگی گرفتار این اعتیاد شوم شده بود و تا سن23 سالگی آن را ادامه داده بود. او چنان دچار ضعف قوای جسمانی گردید که هنگامی که می خواست کتاب را بخواند، چشمهایش سیاهی رفته و سرش درد می گرفت، حالتی شبیه سرسام به او دست داده بود، مانند افراد مست دچار سر گیجه شده بود، حلقه های چشم او بیش از حد گشاد و باز شده و در قعر چشمهای خود درد شدیدی احساس می کرد.»

مشاهدات دکتر«  هوچین سون » ثابت می کند عموم ناراحتی های مربوط به دستگاه تناسلی از آثار « استمناء » و ناراحتی های شبکیه چشمک و مشیمیه از آن سرچشمه می گیرد.

استمناء قابل کنترل نیست :

به هر حال زیان های این گونه انحراف بیش از آن است که در این مختصر شرح داده شود . و یکی از هولناک ترین خطرات آن این است که این عادت شوم به هیچ وجه قابل کنترل نیست و با توسعه روز افزون خود ، اراده را ضعیف می کند و به صورت افراطی عجیبی گسترش یافته هرگونه محدودیت را در هم می شکند.

درست است که هر گونه افراط در امور جنسی حتی از طریق مشروع (از طریق ازدواج) نبز ممکن است خطرات فراوانی در بر داشته باشد ولی گذشته از تفاوت های اصولی که میان اشباع طبیعی این غریزه و اشباع از طریق غیر طبیعی وجود دارد ، فراهم شدن شرایط اشباع مشروط و طبیعی آن در همه حال ممکن نیست در حالی که این عادت شوم نیاز به فراهم شدن شرایط خاصی ندارد و لذا به صورت خطر ناکی در زندگی مبتلیان رخنه کرده و ریشه می دواند.

ما در زیر مجموعه سؤالاتی که در مورد استمناء از آیت الله مکارم شیرازی پرسیده شده است را می آوریم:

1- استمناء

استمناء چطور عملي است و چه حكمي دارد؟

استمناء حرام و از گناهان كبيره است و عوارض و عواقب بدي در دنيا و مجازات سنگيني در جهان آخرت دارد.

2- دليل حرمت استمنا

ميخواستم بدانم بر چه اساسي استمنا ممنوع است؟آيا به نظر شما نمي تواند راهي مناسب براي تخليه فشارهاي جنسي آن دسته از جواناني باشد كه فعلا امكان ازدواج را ندارند .

دليل حرمت استمنا روايات متعدد و ضررهاي فراوان جسمي و روحي ناشي از آن است.

3- حرمت استمناء از نظر عقل و شرع

متاسفانه دچار عادت استمنا ميباشم واحساس گناه نيز مي كنم، چون گناه دارد ولي نمي توانم بر آن فائق شوم واز طرفي روان پزشك ميگويد اين حكم ديگر قديمي شده اين براي آن زماني بود كه مردها زود ازدواج مي كردند و مشكل زن گرفتن نبود پس الان كه امكان زن گرفتن وآميزش نيست مناسب نيز هست واصلا بد نيست وضرري ندارد چون اين عمل دقيقا مثل آميزش جنسي است حتي اگر فرد در آميزش طبيعي داراي مشكل شد اين عمل را مفيد وبا عث رشد مي داند كه از لحاظ علمي نيز ثابت شده است به نظر شما حكم شرعي در اين مورد چيست؟

استمناء طبق آيات قرآن و روايات معصومين و حكم عقل حرام و از گناهان كبيره است و عوارض نامطلوبي در دنيا و در جهان آخرت دارد.

4- جلوگيري از خروج مني هنگام استمناء

مي دانم كه استمنا گناهي كبيره است ولي آيا پس از استمنا و جلوگيري از خروج مني آيا غسل واجب است يا خير؟

در صورتي كه مني خارج نشود غسل واجب نيست.

5- استمتاع ذهني از همسر

سلام خدمت شما عزيزان سوال بنده اين است آيا اگر شخصي در ذهن خود از همسرش ياد كند و استمتاع نمايد البته آن هم در ذهن خود و از او مني خارج شود آيا اين كار درحكم استمناء است يا خير و حرام است يا نه. ممنونم.

اين كار استمناء محسوب مي شود و حرام است.

6- استمنا از نظر قرآن و حديث

آيا استمنا كردن گناه دارد؟

لطفا جواب خود را با ذكر آيه يا حديث بفرماييد

استمناء حرام است. آيهء شريفهء (والذين لفروجهم حافظون الاّ علي ازواجهم او ما ملكت ايمانهم) و همچنين روايتي كه در باب حدود وارد شده كه حضرت علي عليه السلام جواني را كه مرتكب اين كار شده بود تعزير نمود.

7- افكاري كه سبب تحريك جنسي مي شود

سلام عليكم، اينجانب روانپزشك هستم و در شيراز طبابت مي كنم خانمي به من مراجعه كرده و مي گويد گاهي اوقات افكار مزاحمي دارد كه سبب تحريك جنسي او مي گردد (فقط تحريك) گويا با دفتر حضرتعالي تماس تلفني برقرار كرده و به او گفته اند كه با تحريك شدن غسل بر ايشان واجب مي گردد آيا صحيح است؟

چنانچه همزمان با رسيدن به اوج لذت جنسي رطوبتي از وي خارج شود حكم مني را دارد و غسل واجب مي شود و اگر خدا نكرده با خود كاري كند كه چنين حالتي ايجاد شود استمناء است و حرام است.

ولي اينگونه افراد ممكن است گرفتار وسوسه باشند، افراد وسواسي، نه علم آنها معتبر است و نه شك آنها، يعني نبايد اعتنا به علم و شك خود كنند.

8- خارج كردن مني هنگام ضرورت

خارج كردن منى به وسيله استمنا در صورتى كه باقى ماندن آن در بدن ضرر داشته باشد چه حكمى دارد؟

در صورتى كه واقعا ضرورتى باشد حرام نيست.

9- استمناء با تخيل

آيا استمنا با تخيّل امكان پذير است و در صورتى كه آبى از انسان خارج شود چه حكمى دارد؟

استمنا با تخيّل كاملا امكان پذير است ولى اگر آب مشكوكى خارج شود كه علامات منى را ندارد يا فقط بعضى از علايم را دارد منى محسوب نمى شود.

10- استمناء براي فرار از زنا

اگر انسان مجبور شود براى نجات از زنا استمنا كند، آيا اين عمل جايز است؟

راه نجات از گناه، گناه ديگر نيست. بايد به فكر ازدواج باشد و يا از طريق روزه و ورزش و مانند آن خود را از گناه بازدارد و به گناه ديگرى پناه نبرد.

11- استمناء با اجازه همسر

كسى كه زن دارد،با اجازه زنش استمنا مى كند آيااين استمنا حرام است؟

اگر استمنا از طريق ملاعبه با همسر بوده باشد اشكالى ندارد، امّا اگر با خودش استمنا كند حرام است خواه به رضايت زن باشد وخواه نباشد.

12- مضرات خود ارضايي (استمناء)

گفته مى شود: «استمنا به خودى خود ضررى ندارد، بلكه بر اثر تلقين افراد باعث ضررهايى مى شود.» آيا اين، سخن صحيحى است؟

با توجّه به اين كه استمنا يك نوع ارضاى غير طبيعى است، زيانبار بودن آن امر واضحى مى باشد. به علاوه، افراد متعدّدى به ما مراجعه كرده و گفته اند: «هرگز فكر نمى كرديم استمنا ضررى داشته باشد، ولى ناگهان خود را با آثار شوم آن روبه رو ديدم.» و اين بهترين دليل است بر اين كه ترس عامل اصلى اين زيانها نيست; البتّه ترس آنها را تشديد مى كند. اين نكته نيز حائز اهميّت است كه زيانهاى استمنا، مخصوصاً در جوانان، پس از ترك آن تدريجاً از بين مى رود. مهمّ آن است كه زود بيدار شوند و آن را ترك كنند.

13- استمناء با دست همسر

اگر همسر انسان با قصد دو طرف براي بيرون آمدن مني با آلت او بازي كند چه حكمي دارد؟

اشكالي ندارد.

14- استمناء براي آزمايش اسپرم

آيا آزمايش اسپرم، كه با استمنا حاصل مى شود و براى ازدواج در بعضى از موارد لازم مى باشد، جايز است؟

گرفتن اسپرم براى آزمايش از طريق استمنا، تنها در صورت ضرورت جايز است.




موضوعات مرتبط: احکام شرعی
[ 29 / 12 / 1390 ] [ 12:29 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]