روزه

روزه

روزه آن است که انسان از « اذان صبح » تا « مغرب » برای اطاعت از فرمان خدا، از برخی کارها بپرهیزد.

در بیشتر روزهای سال، روزه گرفتن مستحب است؛ ولی در ماه مبارک رمضان واجب و در روز عید فطر و عید قربان حرام است.

فواید روزه

روزه گرفتن فواید بی شماری دارد که به مواردی از آن اشاره می شود:

1- صبر و بردباری

2- فروتنی

3- بی نیازی از دیگران و عزت نفس

4- تقویت اراده

5- سلامتی بدن

6- تقوا و دوری از گناه

7- کم خوری و همدردی با محرومان

نیت روزه

1- انسان می تواند در هر شب ماه رمضان، برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است در شب اول ماه، روزه همه ماه را نیت کند.

2- در روزه واجب، اگر کسی به واسطه عذری، مانند فراموشی، نیت روزه نکرده باشد، در صورتی که کاری که روزه را باطل می کند، انجام نداده باشد، تا ظهر می تواند نیت روزه کند.

مبطلات روزه

1- خوردن و آشامیدن

2- رساندن غبار غلیظ به حلق

3- فرو بردن تمام سر در آب

4- دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان او

5- قی کردن

6- استمناء

7- باقی ماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح.

8- جماع(آمیزش)

9- اماله کردن با چیز روان.

* اماله = وارد کردن داروی مایع از طریق مخرج مدفوع به داخل بدن.

خوردن و آشامیدن

1- اگر روزه دار به سبب فراموشی، چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود.

2- تزریق آمپول، اگر خوراکی نباشد، یعنی به جای غذا به کار نمی رود، هرچند عضو را بی حس می کند، ولی روزه را باطل نمی کند.

3- مسواک زدن با خمیردندان در حال روزه اشکال ندارد؛ ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود.

4- فرو بردن آب دهان – هر چند زیاد باشد – روزه را باطل نمی کند.

رساندن غبار غلیظ به حلق

1- رساندن غبار غلیظ به حلق، هر گاه در حلق تبدیل به گِل شود و فرو رود، روزه را باطل می کند؛ در غیر این صورت روزه صحیح است.

2- در این موارد، روزه باطل نمی شود:

الف) غباری که به حاق رسیده، غلیظ نباشد.

ب) غبار غلیظ فقط به فضای دهان برسد و به حلق نرسد.

ج) نمی داند روزه است و غبار غلیظ به حلق برساند.

ث) بی اختیار غبار غلیظ به حلق برسد.

د) نمی داند غبار غلیظی به حلق رسیده است یا نه.

فرو بردن سر در آب

1- اگر روزه دار از روی آگاهی، تمام سر را در آب مطلق فرو برد، روزه اش باطل است.

2- اگر روزه دار، بی اختیار در آب بیفتد، یا شخص دیگری به زور سر او را در آب فرو برد، روزه اش باطل نمی شود.

3- شنا کردن در حال روزه، اشکال ندارد؛ ولی روزه دار باید از رسیدن آب به حلق و فرو بردن تمام سر در زیر آب خوداری کند.

دروغ بستن به خدا و پیغمبر

1- اگر روزه دار،به خداوند یا پیغمبر(ص) یا یکی از ائمه عمداً نسبت دروغ بدهد، روزه اش باطل است.

2- اگر روزه دار به سایر پیامران(ص) یا حضرت زهرا(س) عمدا نسبت دروغ بدهد، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است.

استمناء

استمناء آن است که انسان با خودش کاری کند که منی از او بیرون آید.این عمل، از گناهان بزرگی است که خداوند وعده عذاب بر آن داده است و اختلالات جسمی و روحی فراوانی را به دنبال دارد.

1- اگر روزه دار استمناء کند، روزه اش باطل می شود.

2- اگر روزه دار روزه خود را با استمناء باطل کند، باید آن را قضا کرده و بنابر احتیاط واجب، کفاره جمع بدهد.(توضیح این مسئله خواهد آمد)

3- اگر روزه دار در خواب جنب شود(محتلم شود)، روزه اش باطل نمی شود.

باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح

اگر شخص جنب تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است، تیمم نکند، در برخی موارد روزه اش باطل می شود که به آن ها می پردازیم:

1- اگر عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه اش تیمم است، تیمم نکند:

الف) در روزه ماه رمضان و در قضای روزه، روزه اش باطل است.

ب) در بقیه روزه ها، روزه اش صحیح است.

2- اگر به سبب فراموشی غسل یا تیمم نکند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید:

الف) در روزه ماه رمضان، باید آن روزه ها را قضا کند.

ب) در قضای روزه ماه رمضان، بنابر احتیاط واجب، باید آن روزه ها را قضا کند.

3- اگر شخص جنب در شب ماه رمضان می داند که برای غسل، قبل از اذان صبح بیدار نمی شود، نباید بخوابد و اگر بخوابد و بیدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود.

قضا و کفاره

اگر انسان روزه را در وقت آن نگیرد، باید به جای آن روزه دیگری بگیرد که به آن « روزه قضا » می گویند

کفاره، همان جریمه ای است که برای نگرفتن روزه یا باطل کردن آن معین شده است.

کفاره روزه یکی از موارد زیر استک

1- آزاد کردن یک برده.

2- دو ماه روزه گرفتن، که سی و یک روز آن پی در پی باشد.

3- به شصت نفر فقیر، هر کدام یک وعده غذا دادن تا سیر شوند، یا به هر یک از آنها یک مد(750 گرم) طعام دادن.

کفاره جمع

اگر روزه دار با کار حرامی – مانند استمناء – روزه خود را باطل کند، بنابر احتیاط واجب هر سه کفاره بر او واجب می شود، و چنانچه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام از آنها را که ممکن است، باید انجام دهد. 




موضوعات مرتبط: احکام شرعی
[ 26 / 12 / 1390 ] [ 10:11 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]