پاک کننده ها(مطهرات)

پاک کننده ها(مطهرات)

مطهرات 12 چیز هستند که عبارتند از:آب - زمین - آفتاب - اتحاله - انقلاب - ثلثان شدن - انتقال - اسلام آوردن - تبعیت - برطرف شدن عین نجاست - استبراء حیوان نجاست خوار - غائب شدن مسلمان.

ما در این جا به معرفی چندتا از این ها می پردازیم

آب: یکی از پاک کننده هاست و بسیاری از چیزهای آلوده و نجس را پاک می کند

اقسام آب:

آب،

یا از آسمان می بارد-

یا از زمین می جوشد-

یا نمی بارد و نمی جوشد-

به آبی که از آسمان می بارد، باران می گویند

به آبی که از زمین می جوشد،اگر جریان داشته باشد،آب جاری و اگر بدون جریان باشد،آب چاه گویند

به آبی که از آسمان نمی بارد و نمی جوشد،آب راکد می گویند

آب راکد اگر مقدارش زیاد باشد،کر و اگر کم باشد،قلیل است

هر یک از اقسام آبها ممکن است مضاف یا مطلق باشد

آب مضاف آبی است که از چیزی گرفته شده باشد یا از چیزی به آن اضافه شده باشد به طوری که دیگر به آن آب گفته نمی شود مانند آب گلاب و آب گل آلود

آب مطلق آبی است که مضاف نباشد

احکام آب مضاف:

1-آب مضاف پاک کننده نیست،یعنی چیزهای نجس را پاک نمی کند.

2-در برخورد با نجاسات نجس می شود،هر چند نجاست کم باشد و بو و رنگ یا مزه آن هم عوض نشود.

3- وضو و غسل با آب مضاف باطل است.



اندازه کر:

حجم:مقدار آبی است که اگر آن را در ظرفی که درازا و پهنا و عمق آن هر کدام 5/3 وجب باشد، بریزند، پر شود.

وزن: 419/377 کیلوگرم(تقریبا 384 لیتر می باشد)

اندازه آب قلیل:آبی که از کر کمتر باشد، قلیل است.

احکام آب قلیل:

1- آب قلیل در بر خورد با نجاست نجس می شود(روی چیز نجس ریخته شود، یا چیز نجس به آن برسد).

2- اگر آب کر یا جاری به آب قلیل نجس، متصل و با آن مخلوط شود، پاک می گردد.

آب کر – جاری – چاه

1- تمام اقسام آبهای مطلق، بجز آب قلیل، تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد، پاک است و هر گاه بر اثر بر خورد با نجاست، بو یا رنگ یا مزه نجاست بگیرد، نجس می شود(بنابراین، آب جاری، چاه، کر و حتی باران در این حکم مشترکند).



2- آب لوله های ساختمان ها که متصل به منبع کر می باشد، در حکم آب کر می باشد.

برخی از احکام باران:

1- اگر بر چیز نجسی که عین نجاست در آن نیست، یک بار ببارد، پاک می شود.

2-اگر بر فرش و لباس نجسی ببارد، آنها را پاک می کند و فشردن آنها لازم نیست.

3- اگر بر زمین نجس ببارد، پاک می شود.

4- هر گاه باران در جایی جمع شود، اگر چه کمتر از کر باشد، تا هنگامی که باران می بارد، اگر چیز نجسی را در آن بشویند، تا زمانی که بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته، پاک است.

زمین:

بجز آب، زمین نیز یکی دیگر از پاک کننده هاست، که کف پا و کفش را پاک می کند.

احکام طهارت با زمین:

1- اگر کف پا یا کفش هنگام راه رفتن نجس شود، و به سبب تماس با زمین، آلودگی ها بر طرف گردد، پاک می شود. پس زمین فقط کف پا و کفش را پاک می کند. آن هم با این شرایط:

* زمین پاک باشد.

* زمین خشک باشد(خیس نباشد)

* از نوع خاک، شن، سنگ، آجر فرش، و مانند این ها باشد.

مسئله:اگر بر اثر تماس زیر کفش یا کف پا با زمین، نجاست بر طرف شود، ولی بهتر است حداقل پانزده قدم راه برود.

آفتاب:

آفتاب نیز یکی از پاک کننده هاست و با شرایطی که خواهد آمد، این اشیا را پاک می کند:

* زمین

* ساختمان و چیزهایی که در آن به کار رفته است مانند: در و پنجره.

* درخت و گیاه.

احکام طهارت با آفتاب:

1- چیز نجس تر باشد، به قدری که اگر چیزی به آن برسد، تر شود.

2- با تابش آفتاب خشک شود؛ اگر مرطوب بماند، پاک نشده است.

3- چیزی مانند ابر یا پرده، مانع تابش آفتاب نباشد، مگر آنکه رقیق و نازک باشد و از تابش آفتاب جلوگیری نکند.

4- آفتاب به تنهایی آن را خشک کند؛ مثلا به کمک باد خشک نشود.

5- هنگام تابش آفتاب، عین نجاست در محل نجس نباشد. پس اگر عین نجاست هست، پیش از تابش آفتاب بر طرف گردد.

6- قسمت بیرون و درون دیوار یا زمین را یکباره خشک کند. پس اگر روی آن امروز خشک شود و درون آن فردا، تنها روی آن پاک می شود.

مسئله: اگر زمین و مانند آن نجس است، ولی رطوبتی ندارد، می توان مقداری آب، یا چیز دیگری که سبب مرطوب شدن آن گردد، بر آن ریخت تا آفتاب بتابد و آن را پاک کند.

اسلام:

اگر کافر شهادتین را بگوید، مسلمان می شود و با اسلام تمام بدن او پاک می گردد؛ یعنی بگوید:

« اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله»

بر طرف شدن نجاست:

در دو مورد، با برطرف شدن نجاست چیز نجس پاک می شود و نیازی به آب کشیدن نیست:

الف) بدن حیوان؛ مثلا منقار مرغی که غذای نجس خورده است، هنگامی که نجاست بر طرف شود، پاک است.

ب) باطن بدن انسان؛ مانند داخل دهان و بینی و گوش. مثلا اگر هنگام مسواک زدن، از لثه خون بیاید، تا وقتی که آب دهان رنگ خون نداشته باشد، پاک است و آب کشیدن داخل دهان لازم نیست. 




موضوعات مرتبط: احکام شرعی
[ 7 / 12 / 1390 ] [ 23:9 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]