مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

آیاتی از قران در مورد امام مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

آياتي از قرآن كريم دربارة حضرت مهدي (عج)است و روايات فراواني نيز عهده دار تفسير آن آياتند

و اكنون برخي از آن آيات از منظر مفسران اهل سنت به حضرت مهدي (عج) اختصاص دارند تقديمتان مي كنيم.

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»

«او كسي است كه پيامبر خود را براي مردم فرستاد، با ديني درست و بر حق، تا او را بر همة دين ها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد.»

در تفسير قرطبي آمده است:«پيروزي اسلام بر ديگر اديان، هنگام قيام مهدي (عج) است در آن زمان، مردمان يا بايد مسلمان شوند و يا جزيه دهند.

و اين كه گفته شده است مهدي همان عيسي است نادرست است زيرا اخبار صحيح به گونه اي متواتر وارد شده كه مهدي از خاندان پيامبر (ص)است .....»

و در كتاب البيان در تفسير اين آيه آمده است:«كسي كه خدا او را بر همة اديان چيره مي گرداند، مهدي از فرزندان فاطمه است.

و در تفسير كشف الاسرار كه از تفاسير معتبر اهل سنت است در شرح اين آيه مي گويد:

«رسول در اين آيه محمد (ص)است و هدي و هدايت قرآن و ايمان است و دين حق، اسلام است و خدا اين دين را بر ديگر ديان برتري مي دهد،

چنان كه ديني نماند مگر اين كه اسلام بر آن غالب آيد. و اين امر بعد از اين خواهد شد و هنوز نشده.

- «بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»؛ اگر با ايمان باشيد«بقية الله براي شما خير است.»

در نور الابصار آمده اس:«چون (مهدي) ظهور كند، كعبه را پايگاه خويش قرار مي دهد و 313 نفر از يارانش به او مي پيوندند،‌

آنگاه در نخستين سخن اين آيه را تلاوت مي كند«بقية الله بهتر است براي شما اگر ايمان بياوريد، پس مي گويد: منم بقية الله و خليفة خدا و حجت او بر شما.»

«..... لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْ‏آخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ»

..... آنان در مسجدها جز بيمناك و ترسان داخل نخواهند شد و نصيبشان در دنيا خواري و در آخرت عذابي بزرگ است.»

سيوطي مي نويسد:«خواري و ذلّت در دنيا زماني فرا مي رسد كه مهدي(عج) به پا خيزد و قسطنطنيه را فتح كند و آنان را بكشد.»

و در تفسير طبري و تفسير كشف الاسرار نيز همين مطلب كه سيوطي نوشته است تصريح شده است.

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»

اي كساني كه ايمان آورده ايد، صبر كنيد و مقاومت ورزيد و مرابطه كنيد و از خدا بترسيد، باشد كه رستگار شويد.»

حافظ قندوزي از (امام) محمد باقر(ع) دربارة اين آيه روايت كرده است كه فرمود:

شكيبا باشيد بر اداي فرائض و واجبات، و در برابر آزار دشمنان استقامت ورزيد و با امامتان مهدي (عج) مرابطه نمائيد

«.... يسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها»

از تو دربارة ساعت مي پرسند كه زمان وقوع آن كي است .... حافظ قندوزي از مفضل بن عمر ازامام جعفرصادق (ع) روايت كرده است كه فرمود:«ساعت قيام قائم است.»

«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»

بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش احياء مي كند.

حافظ قندوزي مي نويسد:

«خداوند آنرا توسط«قائم» زنده مي سازد، پس در آن عدالت كند و زمين را توسط عدل، پس از مردنش به واسطه ظلم، زنده سازد.»

«فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»

پس ايمان آريد به خدا و رسول و نوري كه فرود آورديم، و خداوند بدانچه كنيد آگاه است.

علاّمه قبيسي مي نويسد حافظ ابوجعفر محمد بن جرير طبري ..... گفت .... در حجة الوداع پيامبر(ص) فرمود:

اي مردم،«آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا» سپس فرمود: نور در من است، سپس در علي (ع) است، و بعد در نسل وي باشد تا قائم مهدي(عج).

«حَتَّي إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً»

تا وقتي كه ببيند آنچه را وعده داده مي شوند، پس به زودي بدانند كه چه كسي از حيث يار ناتوان تر و از حيث عدد كمتر است.

حافظ قندوزي از امام سجاد(ع) در تفسير اين آيه نقل مي كند كه«ما يوعدون» (آنچه وعده داده مي شوند) در اين آيه «قائم» مهدي و اصحاب و ياران اويند.

و هنگامي كه «قائم» ظهور كند دشمنان او ضعيف تر و عددشان كمتر است.

گفتني است كه از منظر اهل سنت آيات فراوان ديگري دربارة حضرت مهدي(عج) وجود دارد. 




موضوعات مرتبط: منتظر
[ 20 / 1 / 1391 ] [ 17:42 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]