رجعت

رجعت

در لغت به معناى بازگشت وبازگشتن به دنيا پس از انتقال به جهان ديگر است. و در اصطلاح بدين مفهوم است كه امامان خاندان وحى ورسالت (ع) وانبوهى ازكسانى كه جهان را بدرود گفته اند، بار ديگر پس از حضرت مهدى (ع) وپيش از شهادت او به خواست خداوند واراده حكيمانه او، بدين جهان باز مى گردند. نخستين رجعت كننده، امام حسين (ع) است وپس از ايشان، همه امامان اهل بيت (ع) يكى پس از ديگرى رجعت مى كنند (1) 

رجعت، از عقايد مسلم شيعه است و آيات وروايات در اين باره، بيش از حد شهرت وتواتر است . 

در يادداشت هاى مرحوم دهخدا از ظهور حضرت بقية الله (ع) و از نزول حضرت مسيح (ع) نيز "رجعت " تعبير شده است (2) كه از نظر معناى لغوى درست است ولى از نظر اصطلاح، صحيح نيست زيرا رجعت در اصطلاح كلامى شيعه، عبارت از بازگشت پس از مرگ است، در حالى كه وجود اقدس حضرت صاحب الزمان (ع) در پشت پرده غيبت است واز پرده بيرون مى آيد، و وجود مقدسى حضرت عيسى (ع) در آسمان هاست كه پس از ظهور ولى عصر(ع) او نيز نازل مى شود و در پياده كردن عدالت اجتماعى، يار و مددكار آن مهر تابان مى شود. از اين رهگذر در مورد امام زمان (ع) ظهور تعبير مى شود و درباره حضرت عيسى (ع) "نزول "، و تعبير رجعت اصطلاحى در حق آن ها صحيح نيست. وامَا فرمان رجعت، همانند فرمان ظهور، از طرف خداوند متعال صادر مى شود و جمعى از بندگان خالص خداوندكه سال ها و احياناَ قرن ها پيش ازآن، ديده از جهان فرو بسته اند، باز مى گردند وتجلى قدرت خداوند را در دولت كريمه حضرت مهدى (ع) مي بينند . (3) 

سؤال مهم اين است كه آيا رجعت اختيارى است ناگفته پيداست افرادى كه براى انتقام وتنبيه رجعت مى كنند، هرگز به ميل واراده خود برنمى گردند، بلكه به مصداق كافر به جهنم نمى رود، كشان كشان مى برندآن ها نيز ناگرير تن به رجعت نمى دهند، كه رجعت براى آن ها بسيار ذلت بار وسخت است. ولى در مورد مؤمنين به نظر مى رسدكه اختيارى خواهد بود نه اجبارى. مفضل بن عمر مى گويد: در خدمت امام صادق (ع) صحبت از حضرت ولى عصر(ع) شد واز افرادى كه عاشقانه انتظار ظهور او را مى كشند وپيش از نيل به چنين سعادتى از دنيا مى روندگفت وگو شد، فرمود: هنگامى كه حضرت ولى عصر(ع) قيام كند، مأمورين الهى در قبر با اشخاص مؤمن تماس مى گيرند وبه آن ها مى گويند: اى بنده خدا مولايت ظهوركرده است، اگر مى خواهى به او بپيوندى آزاد هستى، واگر بخواهى در نعمت هاى الهى متنعم بمانى باز هم آزاد هستى (4)از اين حديث استفاده مى شود كه رجعت در مورد مؤمنان، اختيارى است .

پی نوشت:

1.امام مهدى (ع) از ولادت تا ظهور سيد محمدكاظم قزوينى ص 792. 

2. لغتنامه دهخدا حرف راء، ص 295 

3. رجعت محمد خادمى شيرازى ص 16. 

4. بحارالانوار ج 53، ص 092 




موضوعات مرتبط: منتظر
[ 7 / 3 / 1391 ] [ 22:25 ] [ سجاد ابراهیمی ]
[ ]